Aquesta normativa pionera a Europa respon a una necessitat real: evitar l’oblit involuntari de nens dins dels cotxes, una tragèdia que, malauradament, ha tingut conseqüències fatals en més d’una ocasió, com el que passava aquesta mateixa setmana a Tarragona.Per què aquesta mesura?El fenomen conegut com a "oblit dissociatiu" es produeix quan el cervell, per estrès, rutina o distracció, desconnecta certs records immediats. Això pot portar, per exemple, un pare o mare a sortir del cotxe pensant que ja ha deixat el fill a l'escola, quan en realitat el petit encara és al seient posterior. Les temperatures dins d’un cotxe poden pujar ràpidament, especialment a l’estiu, i deixar un infant dins pot tenir conseqüències tràgiques en qüestió de minuts.Com funcionen aquestes alarmes?
Els sistemes homologats poden funcionar de diverses maneres: alguns són integrats dins de la cadireta, mentre que d’altres consisteixen en coixins sensors col·locats sota l’infant. Aquests dispositius es connecten habitualment amb una aplicació mòbil o mitjançant Bluetooth, i emeten una alarma sonora i visual quan detecten que el nen continua a la cadireta un cop el cotxe s’apaga o el conductor s’allunya amb les claus. A més, alguns sistemes poden enviar notificacions a altres contactes predefinits en cas que el primer avís no sigui atès.Des de l’entrada en vigor de la llei, associacions de famílies i seguretat infantil han demanat que mesures similars s’estenguin a altres països europeus. De fet, la Unió Europea ha considerat aquesta normativa com una bona pràctica, i ha encoratjat els estats membres a estudiar-ne la viabilitat. |