Santpedor blinda el seu espai aeri dels avions de l’aeròdrom
El Pla Director marcarà com a zona d’exclusió de vol tot el nucli urbà, el Mirador i els Aiguamolls de la Bòbila
El regidor Josep Illa, amb els plànols que dibuixen les zones d'exclusió de vol. Foto: C.O.

SANTPEDOR / Carmina Oliveras  
08/08/2016 11:35
El Pla Director Urbanístic Aeroportuari (PDUA) de l’aeròdrom de Sant Fruitós de Bages –que es podria aprovar de manera definitiva aquest setembre– marcarà com a zones d’exclusió de vol tota la trama urbana de Santpedor, la urbanització del Mirador de Montserrat i els Aiguamolls de la Bòbila, un ecosistema aquàtic amb fauna i vegetació pròpies de les zones humides. Així, les avionetes que enlairen els paracaigudistes no podran sobrevolar aquestes zones per sota dels 2.000 peus.

És la resposta que l’administració ha donat a l’Ajuntament de Santpedor, que va entrar al·legacions al PDUA amb l’objectiu de mantenir “la qualitat de vida als veïns, així com la integració de l’aeròdrom al nostre entorn natural, ja que la seva activitat el pot distorsionar”.

Ho explica Josep Illa, regidor d’Urbanisme i Medi Ambient de Santpedor, que assegura que estan “satisfets” amb les incorporacions que s’han fet al PDUA, tot i que “encara ens mantenim expectants”, a l’espera de les mesures que acabi dictaminant la Declaració Ambiental Estratègica, que està pendent de publicació: “Volem veure com queda, perquè cal que també es deixi per escrit els compromisos ambientals que s’hauran de complir”.

Tot i això, Illa ja té sobre la taula del seu despatx la informació que li ha avançat la Generalitat “i que quedarà recollida al PDUA”. Són “millores importants”, diu. D’entrada, s’ha aconseguit fer una gran àrea d’exclusió, set vegades més gran que la que quedarà dibuixada, per exemple, sobre els nucli de Sant Fruitós de Bages i sobre la urbanització de Pineda de Bages. A més, apunta, “s’han definit trajectòries d’enlairament i de descens que també ens protegeixen” i s’ha ampliat el radi sobre el qual poden operar.

Al principi, recorda, les avionetes s’enlairaven fent espirals sobre un radi màxim de dues milles: “Provocaven molt soroll, és el que va comportar més queixes”, ha afirmat. Ara, el PDUA establirà que “podran usar un radi de sis milles”, un fet que els permetrà anar més lluny i traçar trajectòries “més lineals”. Aquests preceptes ja s’estan seguint per part de l’operadora de sals en paracaigudes “i ja hi hem notat molt”, assegura Illa. I subratlla: “Amb una maniobra més llarga i gradual fan menys soroll que fent espirals i, a més, tenen menys consum de combustible”. A banda, l’empresa (SkyDiveBcn) s’ha compromès “a introduir millores als avions”. Illa ha reconegut que “de soroll n’hi haurà, però no tindrem la sensació aquella de tenir un borinot que va donant voltes. I, si hi és, serà puntual”, només en casos d’anomalies o per inclemències meteorològiques, ha remarcat.

El regidor ha recordat que “en cap cas ens hem oposat a l’activitat –de salts en paracaigudes–, ja que l’aeròdrom ja existia i la podia desenvolupar”, tot i que no ho havia fet fins ara, “però el que si que volem és que no condicioni la qualitat de vida de Santpedor”.

En aquesta línia, ha afirmat que estaran amatents “a la informació que ens puguin avançar com a Ajuntament de la declaració ambiental estratègica, perquè al ser un PDUA que afecta diferents comissions territorials no hi haurà aprovació provisional, sinó l’aprovació directament definitiva per part del conseller”.

Rull donarà el darrer sí al pla al setembre
L’aprovació definitiva del PDUA de l’aeròdrom de Sant Fruitós de Bages va arribar a constar a l’ordre del dia de la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme del passat juliol, però en va caure a darrera hora després que el síndic de greuges fes públic que faltava la publicació de la declaració ambiental estratègica –la llei marca que s’ha de fer amb quinze dies d’antelació, segons va informar el síndic–.

El departament va retirar el punt de l’ordre del dia, però va al·legar motius diferents. Segons va dir, els informes sectorials s’havien resolt en sentit favorable, a excepció de l’emès per la Direcció General de Ports i Transports, que proposava esmenes que ara es resoldran. S’espera, doncs, que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, doni el sí definitiu al pla urbanístic després de les vacances d’estiu.

Arxivat a: AERÒDROM SANT FRUITÓS  URBANISME  MEDI AMBIENT  AMPANS 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



Manresa inicia els actes d'homenatge a Lluís Calderer amb èxit
El Servei Especialitzat d’Atenció a la Vellesa del Bages es reforça
S’ajorna la votació de l’Ordenança de convivència ciutadana
Programa per acompanyar els pacients de cirurgia d’espatlla
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]