Eina pionera per monitorar la morbimortalitat atribuïble a la calor
La informació s'actualitzarà setmanalment i permetrà, en el futur, distingir l'impacte de la calor en les diferents regions sanitàries i franges d'edat, alhora que aprofundirà en el disseny de polítiques sanitàries més eficaces, especialment entre els col·lectius més vulnerables.
Salut estrena al SIVIC una eina pionera per monitorar la morbimortalitat atribuïble a la calor.

ACTUALITAT / Redacció/ Sergi Vázquez  
13/07/2026 14:19
Dins del Pla operatiu per prevenir els efectes de la calor sobre la salut (POCS), el Departament de Salut ha estrenat avui una eina pionera per monitorar la morbimortalitat atribuïble a la calor, basada en nous indicadors que es nodriran a partir dels diagnòstics clínics vinculats als episodis d'altes temperatures i registrats al sistema de salut de Catalunya. Aquesta informació, que s'actualitzarà setmanalment, es podrà consultar a la web del Sistema d'Informació per a la Vigilància d'Infeccions a Catalunya (SIVIC).La innovadora eina extreurà els casos registrats a l'atenció primària, als serveis d'urgències i als hospitals mitjançant indicadors codificats que agruparan efectes com la deshidratació, els cops de calor, les síncopes i altres afectacions de les altes temperatures. Alhora, aquesta informació es complementarà amb les dades meteorològiques diàries de temperatura mínima i màxima provinents de la Xarxa d'Estacions Meteorològiques Automàtiques (XEMA), gestionada pel Servei Meteorològic de Catalunya (SMC).

El subdirector general de Vigilància i Resposta a Emergències de Salut Pública, Jacobo Mendioroz, ha destacat el salt qualitatiu que suposa passar d'estimar l'impacte de la calor sobre la salut a partir de la correlació de corbes estadístiques a fer-ho mitjançant codificacions diagnòstiques obtingudes del registre sanitari, un fet que permetrà identificar amb més precisió la relació de causalitat. "Volem discriminar què és específic de la calor i què són altres causes que també succeeixen quan hi ha altes temperatures", ha afirmat.

Els resultats, igual que amb la grip, oferiran una mitjana mòbil que s'actualitzarà cada dimarts i mostraran sempre dades setmanals, és a dir, dels darrers set dies. Aquesta informació permetrà inicialment distingir l'impacte de la calor en les diferents regions sanitàries i franges d'edat. Al seu torn, en el futur, ajudarà a valorar l'impacte en grups de risc i pacients complexos per tal d'analitzar millor la seva evolució a l'atenció primària, a les urgències i als hospitals, així com les defuncions associades.

Quant a la mortalitat, l'obtenció d'informació requerirà una valoració més acurada atesa la complexitat dels diagnòstics. "Hem d'analitzar si la calor és la causa principal de la defunció o si les altes temperatures han tingut un paper concomitant", ha sostingut Mendioroz. En qualsevol cas, el monitoratge de la morbimortalitat atribuïble a la calor facilitarà aprofundir en el disseny de polítiques sanitàries més eficaces que contribueixin a prevenir i reduir aquests efectes, especialment entre els col·lectius més vulnerables.

Calor intensa durant els propers dies

Durant el període d'alerta per calor intensa, iniciat el 5 de juliol i pel qual s'ha activat el Pla territorial de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) i fins a data d'ahir, el SEM ha atès a 230 persones amb afectacions relacionades amb la calor. D'aquestes, un 58% han requerit l'activació d'una ambulància, traslladant a la persona afectada a un centre sanitari, i un 42% han estat ateses pel servei 061 Salut Respon. En paral·lel, el sistema sanitari català segueix mantenint les seves actuacions per prevenir els efectes adversos de la calor sobre la salut mitjançant campanyes de conscienciació com l'ABC de la calor, mesures de protecció i protocols d'actuació.

Reforç a l'atenció primària

En conseqüència, des de Salut es desplegarà i coordinarà un seguit de mesures per fer front a períodes intensos de calor i adaptar-se a la demanda pròpia del període estival, amb canvis deguts als moviments temporals de la població. En aquest sentit, el POCS comptarà enguany amb un pressupost de 10,35M d'euros que anirà destinat a l'atenció primària. Aquestes adaptacions inclouen la redistribució del personal sanitari, el reforç de la capacitat dels serveis d'urgències i l'optimització de la gestió dels recursos disponibles per assegurar una resposta eficaç a les necessitats urgents.

Arxivat a: SALUT   CALOR 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



L'Ajuntament de Manresa accelera els tràmits per al futur pavelló del Congost
Ja hi ha datat d’inici de la propera temporada pel Adbisio Etl Global CN Manresa
Tirades socials, aquest cap de setmana, al Club Tir Precisió Manresa
El CB Castellet afronta una nova etapa amb un projecte renovat
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]