L’ICS i Althaia impulsen una formació pràctica sobre l’aparell locomotor
És el primer cop que l’Hospital Sant Joan de Déu i l’atenció primària ideen un curs d’aquest tipus al territori, fet que reforça la coordinació entre aquests nivells assistencials.
L’ICS i Althaia impulsen una formació pràctica sobre l’aparell locomotor. Foto: ICS

SANITAT / Redacció/ Sergi Vázquez  
30/04/2026 15:24
L’atenció primària de l’Institut Català de la Salut (ICS) a la Catalunya Central i Althaia han posat en marxa un taller pràctic sobre l’aparell locomotor adreçat a professionals de medicina i fisioteràpia dels equips d’atenció primària del Bages, Moianès i Calaf, amb l’objectiu de millorar l’abordatge de les patologies musculoesquelètiques i la coordinació amb l’àmbit hospitalari.

La iniciativa, pionera al territori, s’ha dissenyat conjuntament amb especialistes dels serveis de traumatologia, rehabilitació i reumatologia de l’Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa, fet que permet unificar criteris clínics i reforçar la continuïtat assistencial entre nivells. És el primer cop que s’impulsa a la Catalunya Central una formació pràctica d’aquest tipus, ideada conjuntament entre un hospital i l’atenció primària.

Un dels principals valors del taller és la difusió dels protocols consensuats entre primària i hospital en patologies de genoll, espatlla, raquis i extremitats superiors. Aquests protocols faciliten una millor orientació diagnòstica i contribueixen a optimitzar les derivacions, evitant demores innecessàries i millorant l’experiència del pacient.

Millora de les derivacions i la seguretat dels pacients

La formació s’estructura en format de taller, amb un mínim contingut teòric basat en l’exposició de casos clínics reals i una part pràctica d’exploració física. Aquest enfocament permet als professionals adquirir habilitats per a l’exploració del genoll, l’espatlla, el raquis i les extremitats superiors. L’aparell locomotor, format per ossos, músculs i articulacions, és el responsable del moviment i del suport del cos, i concentra una part important de les consultes que es fan a l’atenció primària. Així mateix, el taller facilita el coneixement dels circuits i criteris establerts amb l’hospital de referència.

En les tres edicions realitzades fins ara, el curs ha format prop de 80 professionals i ha rebut una valoració molt positiva per part dels i les participants, fet que consolida la iniciativa com una aposta d’èxit en l’àmbit de la formació continuada. Aquesta acció reforça el treball en xarxa entre els diferents nivells assistencials i posa el focus en la qualitat i la seguretat de l’atenció, amb l’objectiu final de millorar la resposta del sistema de salut a les necessitats de les persones amb patologies de l’aparell locomotor.

Arxivat a: ICS   CATALUNYA CENTRAL   SALUT  



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



Un home mor mentre treballava a l'interior d'una mina a Súria
L'Ajuntament de Sant Fruitós desmenteix les afirmacions difoses sobre el projecte del nou CAP
ERC Sant Fruitós reclama al govern municipal que executi "d'una vegada" del nou CAP
Tall de trànsit a la plaça Major, aquest divendres
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]