El SEM avança cap a noves maneres de treballar en la gestió d'Emergències Mèdiques
L'any 2024 el SEM va atendre més de 100.00 incidents a la Regió Sanitària de Catalunya Central, 65.000 dels quals van requerir atenció presencial, mentre que la resta es van poder resoldre per telèfon
El SEM avança cap a noves maneres de treballar en la gestió d'Emergències Mèdiques.

CATALUNYA CENTRAL / Redacció/Sergi Vázquez  
16/11/2025 15:43
16a Jornada d'actualització del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) a la Catalunya Central amb la participació de 100 professionals assistencials del territori, una trobada anual que té per objectiu actualitzar els coneixements i cohesionar els professionals del territori. Aquest any, l'objectiu ha estat impulsar una gestió de les emergències mèdiques molt més basada en el treball col·laboratiu entre els professionals de la Central de Coordinació Sanitària (CECOS) i les unitats assistencials del territori que, l'any passat van atendre a 100.278 persones afectades d'un total de 100.622 incidents a la Regió Sanitària de Catalunya Central.

Durant la jornada també s'han fet dinàmiques i tallers pràctics sobre la gestió de l'emergència per part de la CECOS, el lideratge en gestió d'una emergència, la relació amb els altres cossos d'emergències i el Transport Sanitari no Urgent (TSNU). També s'ha fet un taller d'autocura, a càrrec de l'equip de psicòlegs del SEM, amb l'objectiu de donar eines de gestió emocional als professionals sanitaris en el seu dia a dia.

275 incidents al dia a Catalunya Central

Durant el 2024, el SEM va atendre 275 incidents cada dia a la Catalunya Central de mitjana, un 65% dels quals va requerir la mobilització de recursos i l'atenció presencial de les persones afectades i un 35% van poder ser resolts de manera telefònica per professionals assistencials de la Central de Coordinació Sanitària. D'altra banda, el SEM també va atendre més de 77.000 consultes sanitàries telefòniques de ciutadans del territori a través del 061 Salut Respon.

La coordinació dels professionals del territori amb els professionals de la CECOS és clau a l'hora de gestionar qualsevol incident i especialment aquells casos en què es produeix un risc vital, com en el cas d'un infart. En aquests casos, es posa en marxa un procediment especial anomenat "Codi Infart" (IAM) que activa els protocols necessaris dins el Sistema per garantir l'atenció i trasllat del pacient fins el centre útil on rebrà el tractament adequat a la seva patologia. L'any passat, el SEM va activar el Codi IAM en un total de 228 ocasions a Catalunya Central.

En ocasions, un Infart Agut de Miocardi pot derivar en una aturada cardíaca. És en aquests casos quan l'experiència i la coordinació entre professionals és clau per a la gestió de l'incident, junt amb la col·laboració ciutadana que comença amb la trucada al número d'emergències 112, ja que un cop rebuda l'alerta a la Central de Coordinació Sanitària del SEM (CECOS), i mentre l'ambulància està en camí, un metge o infermera va indicant a la persona que ha donat l'alerta com ha de fer les maniobres de reanimació fins a l'arribada del SEM.

Arxivat a: SEM  



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



El BAXI Manresa perd a la pista de l'Unicaja
El Consell Comarcal impulsa la campanya del 25N “Hi ha cops que no deixen blaus. Obrim els ulls!”
Primera victoria de la temporada del Covisa Manresa al Pujolet
El Bages es posiciona al sector del turisme de reunions internacional
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]