Davant d'un centenar de persones que s'han aplegat a la Sala Puig i Cadafalch del Museu de Montserrat s'ha inaugurat l'exposició "La humanització de la natura", una mostra dedicada als paisatges de l'artista Josep Amat. L'acte inaugural ha estat presentat per Carolina Rosich, periodista cultural especialitzada en arts plàstiques, arquitectura i patrimoni cultural, qui ha dinamitzat l'acte d'inauguració. En l'acte ha pres la paraula el G. Xavier Caballé, director del Museu i monjo de Montserrat, acompanyat per la comissària de l'exposició, Sra. Assumpció Cardona, i el president de la Fundació Pintor Josep Amat i fill de l'artista, Sr. Josep Amat, que han conversat sobre el conjunt de l'obra del pintor des d'un punt de vista conceptual, facilitant la comprensió i contextualització de la seva trajectòria artística. Al final de l'acte, el P. Manel Gasch i Hurios, abat de Montserrat, ha fet un parlament destacant la rellevància cultural de l'exposició i la contribució del pintor al patrimoni artístic català, assegurant que "estem contents de la presència d'Amat al nostre Museu i de la presència de Montserrat en la seva obra. Sentim Amat com un pintor de la casa". Així mateix també ha volgut assenyalar que l'artista "tenia ànima de poeta i així ho expressava en la pintura. Hi ha ànima de contemplació en la seva obra".
"La humanització de la natura" fins al 18 de gener al Museu de Montserrat
A l'exposició "La humanització de la natura", que es podrà visitar al Museu de Montserrat fins al 18 de gener de 2026, Josep Amat convida a contemplar un món on la natura i l'ésser humà conviuen en harmonia, encara que la natura que pinta no és salvatge, sinó domesticada i marcada per la presència humana. Es tracta d'un ambient modelat, de paisatges treballats: muntanyes amb camins, camps conreats i entorns modificats. D'aquesta manera, l'obra d'Amat pretén mostrar la natura com un espai on l'acció humana i el medi natural conviuen i en què el paisatge és testimoni de la nostra intervenció. Així, la col·lecció gira al voltant d'aquesta simbiosi per reflexionar sobre les accions humanes i la valoració dels espais que s'habiten. La mostra es divideix en dos àmbits estretament vinculats i amb paral·lelismes temàtics i compositius: el primer amb una natura podríem dir dominada i domesticada, mentre que el segon presenta la ciutat naturalitzada. Així, els camins vorejats de plàtans troben el seu equivalent en les rambles i els passeigs urbans, i els camps agrícoles amb els parcs i jardins de les ciutats. El títol de l'exposició s'inspira en la commemoració del mil·lenari del Monestir de Montserrat, fita clau en la humanització de la muntanya de Montserrat.
Josep Amat i Pagès
Josep Amat i Pagès (Barcelona, 1910-1981) va ser un pintor català reconegut per la seva capacitat artística de combinar realisme i sensibilitat poètica a través dels seus paisatges d'estil impressionista i certament proper al fauvisme. La seva obra destaca per la representació de la natura transformada per l'humà, tot mostrant un diàleg entre la natura i la presència humana. A més dels paisatges, Amat també pintava escenes quotidianes i interiors, amb una mirada atenta al ritme del seu entorn. Va estudiar a l'Escola de Belles Arts de Barcelona i va consolidar la seva obra en un testimoni valuós del paisatge català del segle XX, del qual és un dels pintors de referència. La seva trajectòria reflecteix la cerca per la llum i els colors mediterranis, amb obsessió per la bellesa i l'harmonia de l'entorn i els espais. |