| Les estudiants del grau en Mestre d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa van assistir el passat 20 d'octubre a la presentació del llibre Canta-me'n una. Canta-me'n dues! (Babulinka Books), de Miqui Giménez. El llibre compila 113 cançons infantils populars i tradicionals catalanes per a infants de 0 a 6 anys que s'han conservat a través de la transmissió oral i que estaven en risc de perdre's. La presentació de la publicació s'ha convertit en una classe magistral sobre com utilitzar aquest recurs per potenciar el vincle entre infants i mestres, així com per ajudar nens i nenes a desenvolupar activitats comunicatives i lingüístiques.
 Dotar les futures mestres de recursos per al seu dia a dia
 
 La recopilació de cançons de Canta-me'n una. Canta-me'n dues! ha anat a càrrec del narrador i mestre Miqui Giménez. La compilació es complementa amb textos pedagògics pensats específicament per a docents, que ha elaborat la doctora en Didàctica de la Llengua i la Literatura, Vanesa Amat Castells. A més, el llibre inclou il·lustracions de la il·lustradora Maria Girón i les partitures de les cançons, que han estat elaborades per la música i mestra Liliana Tomàs i pel músic i professor de violoncel Joan Figueres. Tot el conjunt del llibre respon a la voluntat de dignificar el cançoner tradicional català i evitar que es perdi, ja que eren cançons que tradicionalment es transmetien de forma oral dins dels nuclis familiars, que ara són molt diferents.
 
 La publicació va més enllà d'un recull de cançons tradicionals catalanes. S'hi poden trobar les lletres, les partitures, un codi QR per escoltar cada cançó i, de cara a les mestres, informació sobre què pot aportar cada cançó al desenvolupament de l'infant, tant a nivell social com cognitiu, ja que la transmissió oral és fonamental per a la consolidació del procés d'aprenentatge i socialització de l'infant. Entre les més de 100 cançons que s'hi recullen hi ha cançons de bressol, de falda, jocs de dits, de diada, màgiques, d'ofici, d'animals, de triar i cançons joc. Segons l'autor del recull, Miqui Giménez, "són un molt bon recurs per als mestres, perquè permeten a l'infant adonar-se que al seu voltant hi ha adults que estan per ell, que l'estimen, el cuiden i l'ajuden a créixer". A més, el llibre pal·lia una mancança de publicacions d'aquestes característiques, perquè els darrers reculls publicats dins la primera dècada dels anys 2000 estan descatalogats.
 
 Les cançons com a eina pedagògica
 
 A banda de fer difusió i donar a conèixer un llibre com aquest per contribuir a aquesta dignificació, els estudis d'Educació d'UManresa han apostat per fer-ne una presentació adreçada a les futures mestres amb l'objectiu d'acostar-les a aquest recurs. Segons la docent del grau en Mestre d'Educació Infantil, Sílvia Mas, "és essencial que els i les futures mestres coneguin aquest patrimoni musical, perquè és un recurs per acostar els infants al llenguatge simbòlic, literari i etnopoètic. Les cançons ajuden a crear consciència fonològica i són de gran importància per a les futures experiències lectores". A més, afegeix, permeten treballar el vincle entre l'adult i l'infant, la psicomotricitat o el coneixement del propi cos. Són un recurs d'una "riquesa immensa que els mestres han de conèixer per poder-lo transmetre". La presentació forma part de les accions que estan duent a terme els estudis d'Educació Infantil per impulsar la competència comunicativa de les futures mestres.
 
 Altres accions en aquesta línia
 
 Ja fa anys que els estudis d'Educació Infantil d'UManresa aposten per potenciar la competència lingüística de les futures mestres, una competència imprescindible per a la tasca docent que hauran d'exercir en el futur. Entre les accions que s'han impulsat hi ha la participació de les estudiants en l'Atrapallibres. A més, des del Centre de Documentació en Literatura Infantil i Juvenil Josep Maria Aloy s'organitzen xerrades amb autors que es vinculen a diverses assignatures del grau.
 
 També es fomenta la participació de les estudiants en el programa Lecxit de la Fundació Bofill, que consisteix en fer acompanyament lector a nens i nenes de quart curs de primària. Finalment, els estudis de Mestre en Educació Infantil ofereixen tallers sobre competència lectora durant els tres primers cursos del grau.
 |