La sal de Cardona, un producte gastronòmic únic al món, és la protagonista d’una nova guia editada pel Consell Comarcal del Bages, en el marc del projecte El Rebost del Bages, amb l’objectiu de donar a conèixer i posar en valor aquest producte tant als professionals de la gastronomia com al públic en general. El document combina coneixement històric, científic i culinari i inclou apunts de salut, idees per aplicar-la a la cuina i receptes originals, tant dolces com salades. La guia es pot descarregar gratuïtament en pdf des del
web del Rebost del Bages i es pot trobar físicament a la Muntanya de Sal i l’Oficina de Turisme de Cardona.
A diferència de les sals marines, que s’extreuen per evaporació de l’aigua del mar, la sal de Cardona prové d’un jaciment de sal que es va formar fa milions d’anys per l’evaporació d’un mar que cobria la zona. Diverses capes es van quedar atrapades sota terra i amb el temps van emergir formant el diapir de la Muntanya de Sal de Cardona. Es tracta d’un fenomen geològic excepcional que, juntament amb d’altres que hi ha al territori com la muntanya de Montserrat, fan que aquesta zona sigui reconeguda com a Geoparc Mundial Unesco.
La sal de Cardona sempre ha gaudit de prestigi i reconeixement arreu, per la seva qualitat i puresa. Tanmateix, hi va haver un període en què els usos culinaris d’aquesta sal van disminuir, donat que es va començar a explotar per a altres finalitats. Des de fa uns anys, es torna a comercialitzar en diferents formats. Actualment, la sal de Cardona compta amb el distintiu de producte singular de la Xarxa de Productes de la Terra, impulsada per la Diputació de Barcelona.
La sal extreta del jaciment de Cardona és considerada de màxima puresa, amb un 99,97% de clorur sòdic. Es tracta d’un producte que destaca tant per les seves característiques organolèptiques, com per la tradició històrica i pel seu impacte social. Actualment la sal de Cardona és envasada i etiquetada per persones amb discapacitat intel·lectual de l’Associació AMISOL i els beneficis de la seva venda es destinen a la conservació del Parc Cultural de la Muntanya de Sal.
Receptes dels restaurants del territoriLes receptes que apareixen a la guia han estat creades pels restaurants La Volta del Rector (ensalada russa amb salmó marinat en sal de Cardona), L’Ò (tàrtar de remolatxa a la sal amb estragó i sardina fumada), El Centru (tatin de tomàquet de Montserrat, albergínia blanca i sardines marinades amb sal de Cardona), La Premsa (llom de porc ral cuinat a la sal de Cardona amb encenalls de foie i oli de mostassa), Mas de la Sala (espardenya amb pebrot i albergínia blanca escalivats i sardina salada), Ca la Pili (filet de gall dindi a la taronja amb sal de Cardona) i Voci Gastrovinoteca (rap de costa en adob mediterrani, cremós d’albergínia i ceba envinagrada). També n’hi ha de la Fundació Alícia (amanida de vegetals envinagrats, pèsols ofegats amb rovell curat amb sal de Cardona, pollastre amb gambes marinades a l’allet, herbes i cítrics i sorbet de llimona amb sal de Cardona cítrica), i del xef Jordi Llobet, ambaixador de la sal de Cardona (trufes de xocolata amb oli i sal de Cardona).
L’edició de la Guia de la Sal de Cardona és el resultat de la col·laboració entre diverses entitats i professionals i s’inscriu dins de les activitats de l’any de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia. En la seva elaboració hi ha participat l’Ajuntament de Cardona, a través de la Fundació Cardona Històrica, la Fundació Alícia, encarregada de la redacció dels continguts, i diferents persones expertes en història, geologia i gastronomia, que hi han aportat el seu coneixement i experiència.
El Rebost del BagesEl Rebost del Bages és un projecte del Consell Comarcal del Bages per posar en valor els productes agroalimentaris autòctons i algutinar i donar suport als productors locals. El Rebost del Bages forma part i rep el finançament de la Xarxa de Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona.