Els mil anys d'història de Montserrat expliquen els valors benedictins a Roma amb una exposició
Des de l'1 i fins al 14 d'octubre es pot visitar l'exposició "Montserrat: una contribuzione benedettina nella costruzione dell'Europa" al Pallazzo della Cancelleria.
Els mil anys d'història de Montserrat expliquen els valors benedictins a Roma amb una exposició.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vàzquez  
04/10/2025 13:07
El Palazzo della Cancelleria de Roma, edifici extraterritorial propietat de la Santa Seu, s'ha omplert de representants de la cúria romana i autoritats institucionals de Catalunya i del govern espanyol per assistir a la inauguració oficial de l'exposició que l'Abadia de Montserrat ha portat a Roma amb motiu del Mil·lenari. L'abat de Montserrat, el P. Manel Gasch i Hurios, ha estat l'encarregat de cloure l'acte explicant el perquè Montserrat és un exemple benedictí de la construcció d'Europa i recordant que "en molts monestirs, hi trobem a l'entrada o en el lema, la paraula Pau, pax. Rebutjar la violència de tota mena és una exigència humana, monàstica i cristiana. La pràctica de la violència només genera odi i l'odi destrueix, destrueix l'ésser i destrueix  la comunitat. La violència no resol res, mai, en cap situació i ens allunya definitivament de ser fills de Déu.", afegint que "l'estabilitat benedictina és necessària en un mon que canvia tant, que es mou tant". A tals efectes a volgut acabar convidant a tothom a visitar l'exposició: "espero que tots vostès avui participin una mica de l'esperit del pelegrinatge i si no és visitant el Montserrat real, on tots hi són convidats, ho sigui amb aquesta exposició que vol transmetre l'essencial de la vida benedictina i de la nostra història".

En l'acte també s'ha comptat amb l'actuació de l'Escolania de Montserrat, que ha ofert diferents interpretacions musicals per acompanyar l'acte, finalitzant amb el cant de la Salve i el Virolai per donat per tancada la inauguració. "Montserrat: una contribuzione benedettina nella costruzione dell'Europa", l'exposició sobre l'abadia benedictina que s'ha portat a Roma, el seu lloc més proper fora de Montserrat L'Abadia de Montserrat celebra aquest any 2025 els mil anys de la seva fundació. Mil anys de vida benedictina ininterrompuda a través dels quals han transcorregut innombrables vicissituds que han portat el monestir a viure èpoques tant de pau com de guerra.

Durant aquests mil anys, la comunitat monàstica de Montserrat ha perviscut fidel a la Regla de Sant Benet fent de la pregària, el treball i la cultura trets distintius d'aquest cenobi benedictí, que en aquests deu segles ha acollit milions de pelegrins que avui en dia també formen part d'aquesta història. L'abadia, a més, també gaudeix d'una condició especial al ser el santuari de la Mare de Déu de Montserrat, patrona de Catalunya.

Sota aquesta idea, Montserrat celebra el seu Mil·lenari i ho fa com a exemple de com els valors benedictins han contribuït a la construcció d'Europa com a comunitat. Aquests elements són l'eix conductor de l'exposició "Montserrat: una contribuzione benedettina nella costruzione dell'Europa" que l'abadia benedictina ha volgut portar a la ciutat eterna, capital del catolicisme, coincidint també amb l'Any Jubilar.

El Pallazzo della Cancelleria, edifici extraterritorial, és l'espai encarregat d'acollir aquesta exposició que es pot visitar de l'1 al 14 d'octubre, en horari de 10:00 a 13:00 i de 15:00 a 19:00 tots els dies de la setmana, amb accés gratuït. L'exposició s'ofereix conjuntament amb el suport de la Direcció General d'Afers Religiosos i del Departament d'Acció Exterior de la Generalitat de Catalunya, mitjançant la seva delegació a Itàlia.
 
Una exposició immersiva que testimonia 1.000 anys d'història


L'exposició es compon de recursos tecnològics amb un especial èmfasi en el valor de comunitat per explicar l'essència de Montserrat com a monestir i santuari, que s'ha mantingut inalterada al llarg de mil anys. Per fer-ho s'han disposat diferents recursos separats en tres àmbits que permeten als visitants gaudir d'una experiència immersiva que els porta a visitar els llocs del monestir que habitualment són inaccessibles.

El primer àmbit, que vol servir de presentació, es divideix en dos espais físics. La primera part consta d'un audiovisual que permet situar Montserrat i explicar el que significa a través d'imatges espectaculars. El segon espai ofereix una conversa entre passat, present i futur amb Sant Benet de Núrsia (fundador de l'orde benedictí i patró d'Europa), l'Abat Manel Gasch (actual Abat de Montserrat) i un Abat de l'any 3025 (que l'espectador podrà situar a qualsevol monestir de qualsevol lloc d'Europa) com a protagonistes que, en format holograma, mantenen una conversa a partir de la qual l'espectador pot entendre com s'organitza la vida benedictina i com les virtuts que Sant Benet va escriure en la seva regla fa 1.500 anys són completament vàlides actualment. Aquesta conversa ofereix un debat sobre el discerniment que ens fa adonar que la recerca permanent de Déu ens dona equilibri i benestar.

El segon àmbit es desenvolupa en un únic espai físic, on una selecció de 12 testimonis que han tingut relació amb Montserrat expliquen els seus vincles i la seva percepció amb Montserrat a partir de quatre eixos conceptuals: paisatge, història, cultura i espiritualitat. Entre els coneguts hi trobem Ignasi de Loiola, Johann W. von Goethe, Antoni Gaudí, Alexander Fleming, Stefan Zweig i Sant Joan Pau II. Per altra banda, entre els més anònims hi ha agricultors, excursionistes, músics i fins i tot persones que simplement porten el nom de Montserrat.

Finalment, el tercer àmbit també es divideix en dos espais físics. Un primer espai on el P. Manel Gasch i Hurios, abat de Montserrat, ofereix un missatge audiovisual de benvinguda, seguit de sis mòduls que pretenen facilitar la comprensió de la realitat del monestir amb un resum concís dels continguts sobre els orígens del monacat cristià, la fundació de monestirs a la Catalunya medieval, l'aplicació de Regla de Sant Benet, el sentit i el procés de la vocació monàstica, l'organització i la vida quotidiana de la comunitat i la importància donada a la cultura i a la música. Per acabar, els visitants es podran endinsar en espais inaccessibles de l'abadia per al públic general a través de la tecnologia immersiva. És un viatge que permet al visitant traslladar-se directament a Montserrat i, a través d'unes ulleres de realitat virtual, veure espais inèdits com el jardí, el refetor de la comunitat o, fins i tot, veure la Mare de Déu de Montserrat a vista de dron.
 
L'Escolania de Montserrat oferirà un concert a la Basílica de Sant'Anselmo all'Aventino


La Basílica de Sant'Anselmo all'Aventino, seu dels benedictins a Roma, acollirà a les 20:00 el concert de l'Escolania de Montserrat, dirigida per Pau Jorquera i amb la participació de la Capella de Música de Montserrat i de la soprano Sara Blanch. El concert és fruit de la col·laboració amb el Festival de Perelada.

Des de fa més de 700 anys, l'Escolania de Montserrat fa viva la tradició multisecular d'una escola benedictina que té els seus orígens al s. XIII. És un cor litúrgic de veus blanques i un dels més antics d'Europa, amb una clara projecció musical al servei del Santuari de la Mare de Déu de Montserrat.

Arxivat a: MONTSERRAT 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



El BAXI Manresa fa un partidàs i conquereix el Barris Nord
El Centre d'Esports Manresa no falla i continua pel bon camí
El Club Tir Precisió classificat per equips en 2n i 3r lloc
El CN Manresa cau als penals davant el Navarra
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]