L'Ajuntament de Manresa adquireix la Torre dels Comtals per garantir-ne la preservació
El consistori ha signat un conveni d’expropiació de mutu acord amb la propietat de la torre. La mesura permetrà assegurar-ne la conservació i planificar actuacions de restauració i obertura al públic. La Torre dels Comtals es considera l’edificació més antiga de Manresa i està declarada Bé Cultural d’Interès Nacional.
L'Ajuntament de Manresa adquireix la Torre dels Comtals per garantir-ne la preservació. Foto: AJM

MANRESA / Redacció/Sergi Vàzquez  
22/09/2025 17:26
L’Ajuntament de Manresa ha signat un conveni d’expropiació de mutu acord amb la propietat de la Torre dels Comtals, amb l’objectiu de garantir-ne la preservació i començar a fer passos per fer-la ac cessible a la ciutadania. L’acord estableix l’expropiació de la porció de finca on se situa la torre i el seu camí d’accés, amb una superfície total de 1.728,91 m² —1.453,06 m² corresponents a la torre i 275,85 m² al camí—, per un import de 17.041,51 euros. La Torre dels Comtals està declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). Representa un element clau de l’arquitectura defensiva medieval i té una rellevant importància històrica, artística, monumental i paisatgística.

Es considera l’edificació més antiga que es conserva dempeus al terme de Manresa. La seva posició estratègica arran del riu Cardener i del camí ral entre Manresa i Barcelona li atorgava funcions de vigilància i enllaç visual entre els antics castells de Manresa i Castellgalí. Tot i que no hi ha una datació exacta de la construcció de la torre que es conserva, la documentació històrica de finals del segle X i d’inicis de l’XI fa referència, en aquesta zona, a una torre vinculada als molins fariners sota domini del comte de Barcelona i a donacions a monestirs com el de Santa Cecília de Montserrat.

Properes actuacions

L’adquisició de la Torre dels Comtals, que fins ara era de propietat privada, permetrà que l’Ajuntament de Manresa i la resta d’administracions públiques hi puguin actuar. En aquest sentit, l’Ajuntament de Manresa ha sol·licitat un estudi documental i d’evolució constructiva complet al Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona, que permetrà datar amb més exactitud l’època de construcció. I també encarregarà una diagnosi del seu estat de conservació per tal de determinar les primeres mesures cautelars per garantir-ne el manteniment.

Un cop es disposi d’aquesta diagnosi, s’obrirà un concurs de projectes per a la restauració i consolidació de la torre, que haurà d’incloure també alguna estructura que en faciliti la visita. L’Ajuntament de Manresa preveu sol·licitar subvencions a la Diputació de Barcelona i a la Generalitat de Catalunya per finançar la redacció del projecte i l’execució de les obres de restauració. Amb aquestes actuacions, Manresa farà un pas decisiu per recuperar un element patrimonial de gran valor històric i paisatgístic i per garantir que pugui ser conegut i gaudit per les generacions presents i futures.

Arxivat a: TORRE DELS COMTALS   MANRESA 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



Segellen la compravenda del convent de Sant Carles Borromeu
El Cruyff Court Pep Guardiola de La Salle s'estrena amb el torneig de futbol adaptat 'Capacitats en Joc'
El CN Reus ha acollit el Campionat de Catalunya Aleví d’Estiu
El Centre de Formació Pràctica celebra 25 anys com a referent de la formació industrial
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]