Tal com ha detallat el regidor, com a municipi de més de 50.000 habitants, la normativa europea obliga Manresa a tenir una ZBE, que en el seu cas abastarà la gran part de la ciutat. La salut i la qualitat de l’aire són la principal motivació de la seva aplicació. Hi ha evidència científica que relaciona de manera rotunda l’exposició a la contaminació atmosfèrica amb efectes negatius sobre la salut, tant a nivell de mortalitat com de morbiditat. Causa malalties com ara asma, problemes cardiovasculars i càncer de pulmó, entre altres.
A Manresa, la ZBE comprendrà una àrea de 3,9 quilòmetres quadrats que inclou el 84% de la població i el 75% dels equipaments, amb bona cobertura de transport públic. Estarà delimitada per l’avinguda de les Bases de Manresa, avinguda Països Catalans, un tram de la C-55, el Passeig del Riu i els carrers Francesc Moragas i Miquel Martí i Pol. En queden fora les zones més perifèriques com els barris Cots-Guix-Pujada Roja, Viladordis, el Xup i Sant Pau, així com la Mion i gran part de la Carretera de Santpedor. També els polígons industrials dels Dolors, Trullols, Bufalvent, el Pont Nou I i el futur Pont Nou II, i la zona esportiva del Congost (vegeu mapa en aquest enllaç). La ZBE només funcionarà els dies feiners de dilluns a dive ndres de 7 a 20 hores.
En l’àmbit i l’horari establert, hi haurà restriccions d’accés per als vehicles més contaminants, que són els que no disposen de l’etiqueta ambiental que atorga la Direcció General de Trànsit . Amb tot, el regidor de Mobilitat ha volgut deixar molt clar que la seva implantació serà “progressiva” i que la ZBE no està pensada “per complicar la vida a la gent”, sinó per aconseguir “una ciutat més sostenible i saludable”. Així doncs, ha explicat que la previsió és poder posar en marxa la ZBE el gener del 2025, quan es preveu que la senyalització específica ja estigui instal·lada, però que no serà fins al juny del mateix any quan es comenci a sancionar, “i no a tothom”.
D’entrada, els residents a Manresa en quedaran fora fins al 2026, amb la voluntat de deixar marge de temps a les persones amb vehicles sense distintiu. De manera temporal, tampoc afectarà els professionals propers a l’edat de jubilació ni a les persones amb rendes baixes. Tampoc als vehicles històrics, als destinats a persones amb mobilitat reduïda, als de serveis d’emergència i essencials, als de particulars per motius o tractaments mèdics ni als vehicles amb matrícula estrangera que compleixin els requisits d’emissions. A més a més, hi haurà autoritzacions diàries per accedir, circular i estacionar de forma esporàdica dins la ZBE, per un màxim de 24 dies l’any.
El regidor també ha detallat que la col·locació del distintiu al vehicle no és obligatòria, però que facilita el control per part de la Policia Local. Per tant, és recomanable portar-lo. Els conductors que circulin sense l’etiqueta de la DGT podran ser aturats pels agents dins la ZBE, que comprovaran la documentació del vehicle i la matrícula, i verificaran si aquest està subjecte a les restriccions de trànsit. L’incompliment de la normativa establerta a l’ordenança de la ZBE preveu sancions econòmiques de 200 euros. |