L’Hospital de Berga crea una eina per facilitar la comunicació entre professionals i usuaris
El Clauer de comunicació és un conjunt de pictogrames per millorar la interacció amb persones que tenen problemes per parlar o no dominen l’idioma.
L’Hospital de Berga crea una eina per facilitar la comunicació entre professionals i usuaris.

SANITAT / Redacció/Sergi Vàzquez   
30/08/2024 12:21
La Comissió de Diversitat de l’Hospital de Berga ha creat el Clauer de comunicació, una eina molt senzilla però efectiva per millorar la comunicació entre els professionals del centre i les persones que tenen dificultats per expressar-se oralment, ja sigui per dèficit cognitiu,  discapacitat intel·lectual,  accident vascular cerebral, manca de llenguatge o falta de domini de l’idioma.

Es tracta d’una col·lecció de símbols gràfics que representen escenes i indicacions habituals amb les persones usuàries i que serviran per reforçar el missatge en cas que la comunicació oral presenti dificultats.  A partir dels diferents pictogrames, les persones usuàries poden expressar al professional com se senten, fer demandes, manifestar grat/desgrat, etiquetar objectes o persones, etc. I alhora serveix als professionals de l’Hospital de Berga per saber com està el pacient, per comunicar-li procediments que se li faran com per exemple que li faran una analítica, preguntar-li si té dolor, si té gana... Per realitzar el clauer, s’ha comptat amb la col·laboració de les persones usuàries de l’Hospital de Dia de Psicogeriatria, que han retallat i enganxat tots els pictogrames.

Els sistemes SAAC

Els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC) es refereixen a formes de comunicació diferents del llenguatge oral que s’utilitzen per substituir, complementar o millorar la parla natural.  La comunicació alternativa s’utilitza quan la persona no pot parlar, el seu llenguatge és incomprensible i no pot treure profit d’altres recursos com els gestos facials o manuals. Els recursos que s’utilitzen en la comunicació augmentativa i alternativa poden ser sistemes de símbols, tant gràfics com gestuals, o productes de suport bàsics o tecnològics. Per fer el Clauer de comunicació, l’Hospital de Berga utilitza el sistema ARASAAC (Aragonès de la comunicació Augmentativa i Alternativa), basat en l’ús de pictogrames,  propietat del Govern d’Aragó, que es poden descarregar de manera gratuïta.

Arxivat a: HOSPITAL DE BERGA 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



L'incendi en un edifici del carrer Santa Llúcia de Manresa, el més destecat del diumenge
L'Ajuntament de Manresa reallotja a l'alberg 43 persones afectades per l'incendi del carrer Santa Llúcia
Sant Vicenç acollirà la sortida de la segona etapa de la Volta femenina
Recollida de residus porta a porta al centre per Carnaval
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]