Tan poc et valores?
Centenars de persones fent cua a centres comercials per vendre el seu iris a una empresa d'intel·ligència artificial. Jordi Ventura, director comercial de WINDAT, analitza el nou "mercat" de dades biomètriques.
L'escaneig de l'iris proporciona una dada biomètrica que identifica una persona de forma inequívoca.

SOCIETAT / Redacció/ Jordi Ventura  
27/02/2024 10:14
Sembla fins i tot un acudit, però ja hem vist aquests dies que és tan real com que encara hi ha gent que considera que li han donat diners, bé, criptomonedes, "gratis", a canvi de no res. En aquest cas recent que ha saltat als mitjans, el benefici ha estat d’entre 30 i 60 euros, perquè la cotització de la criptomoneda va com va segons el dia.

A canvi de res? Només per deixar-te escanejar l'iris, ja ho veus, no res

Pausa. L'escaneig de l'iris proporciona una dada biomètrica que identifica una persona de forma inequívoca i permet reconèixer-ho d'entre totes les altres. És a dir, han cedit la teva identificació única a una empresa que ara té una dada personal especialment sensible per no se sap quin ús present o futur. De debò aquestes persones no han considerat que el seu mal ús pot provocar nombrosos perjudicis? Tampoc és clar ni el bon ús.

Tornem a l'inici. A l'era digital actual, les dades han esdevingut un dels actius més valuosos. Dins aquest ampli panorama d'informació, les dades biomètriques ocupen un lloc destacat per la seva singularitat i capacitat per identificar i autenticar individus. Són dades d'alta qualitat per entrenar i millorar els algorismes. Les dades biomètriques, que inclouen empremtes dactilars, reconeixement facial, veu, i altres trets físics únics, són especialment valuosos. Accedir a un ús concret, informat, justificat i cancel·lable té sentit i cobertura legal per a les parts. Si s'entra a la mera transacció comercial, la qüestió incorpora principalment riscos.

Les dades biomètriques són fonamentals als sistemes d'autenticació. Cedits sense garanties, imaginem com podrien ser utilitzats per accedir il·legalment a sistemes sensibles, cometre fraus financers o suplantar la identitat de l'individu. Aquella cosa que semblava simpàtica al centre comercial pot tenir implicacions a llarg termini de vulneració dels drets i llibertats en la vida de la persona.

Hi haurà qui hi ha accedit i se senti tranquil perquè n'ha donat el consentiment, però això no és suficient quan es tracta de dades especialment protegides, dades que permeten la identificació inequívoca de la persona a través d'una característica física que no canvia al llarg de la vida. El que és realment important és com gestionarà aquesta informació qui tracta les dades. I certament, algun dubte que el RGPD no s'ha seguit rigorosament, em permetré el luxe d'albergar. En qualsevol cas, es posa en evidència com és d'important advocar per una major consciència i pedagogia per protegir els drets i la privadesa de les persones a l'era digital.

Arxivat a: VALORAR 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



L'incendi en un edifici del carrer Santa Llúcia de Manresa, el més destecat del diumenge
L'Ajuntament de Manresa reallotja a l'alberg 43 persones afectades per l'incendi del carrer Santa Llúcia
Sant Vicenç acollirà la sortida de la segona etapa de la Volta femenina
Recollida de residus porta a porta al centre per Carnaval
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]