La figura de l'arquitecte tècnic que el mercat laboral demanda cobreix totes aquelles tasques professionals multidisciplinàries que intervenen en la major part dels processos que conformen la vida d'un edifici, considerant-hi els aspectes tecnològics, els constructius, econòmics i també de gestió. La seva funció professional és assegurar els controls necessaris que garanteixin la qualitat, la seguretat, la viabilitat i la sostenibilitat de l'obra sencera. No només per garantir la durabilitat d'un edifici o construcció, sinó també com a aval que garanteix una millor qualitat de vida de les persones.
Les tasques més sol·licitades d'arquitectes tècnics
Els perfils professionals més sol·licitats adreçats als i les arquitectes tècnics al servei d'Ocupació del Cateb son els de Cap d'Obra, en segon lloc el de tècnic d'obres i en tercer lloc el de Director d'Execució d'Obres (DEO). Les places que mes costa cobrir són la de Cap d'Obra, les de Project/Construction Manager o les de Cap de Producció. Amb dades tancades a inici del 3er trimestre del 2023, un 18% de les propostes que es reben no es cobreixen, i en un 12% d'aquestes ofertes laborals, només s'hi ha presentat una candidatura. En un estudi recent fet a la professió, i amb més de 3.500 respostes, es mostra com entre els AT col·legiats hi ha menys atur que entre els AT no col·legiats.
La remuneració econòmica mitjana per moltes de les tasques que duen a terme els arquitectes tècnics és competitiva i es mouen en xifres d'entre 70.000 i 80.000 Euros/any (per Caps de Grup en la Gestió de Producció d'Obra) o d'entre 30.000 i 40.000 Euros/any (per tasques de Directors d'Execució d'Obres i adjunts als DEO, Caps d'estudis o per Project Managers).
Sobre el Cateb
El Col·legi de l'Arquitectura Tècnica de Barcelona (Cateb) es va constituir l'any 1940 i en l'actualitat integra un col·lectiu format per prop de 6.500 professionals col·legiats. A més de la seu central a Barcelona, el Cateb està implantat a les comarques del seu àmbit territorial a través de les seus de Vic, Manresa, Granollers, Terrassa, Mataró i Vilafranca del Penedès. La institució està presidida per Celestí Ventura. |