Tardor i pantans
La tardor s'està mostrant pobre pel que fa a precipitacions al país.
Tardor i pantans.

MEDI AMBIENT / Francesc Mauri | TV3 | @MeteoMauri  
19/11/2023 16:41
A totes les comarques, els valors són minsos i, a les capçaleres dels pantans més grans i importants del país, les pluges han estat minses, tret de l'Aran, Alta Ribagorça, Vall Fosca i Pallars Sobirà. En aquests observatoris els registres han estat molt importants en alguns casos. Entre octubre i novembre, a Espot (Pallars Sobirà) gairebé 300 mm. A Capdella (Vall Fosca, Pallars Jussà) gairebé 250 mm. Rius com el Noguera de Tor, Flamicell o la Noguera Ribagorçana.

El repàs als embassaments ens mostra agonia en tots els casos, tret del pantà d'Escales a la Noguera Ribagorçana. En començar l'octubre, amb prou feina fregava el 30% de la seva capacitat. Una capacitat total de 150 Hm³ (com el de Sau). En canvi, amb data 7 de novembre Escales fregava el 70%, concretament el 69%. En definitiva, amb valors absoluts de 45 Hm³ guanyats. L'equivalent a la meitat de la capacitat total del pantà de La Baells. Altres pantans que guanyen són St. Antoni, Oliana i Rialb. El de la Noguera Pallaresa, Sant Antoni, va passar entre el 15 d'octubre i el 7 de novembre del 27% al 44%. Són 17 punts més en un pantà de 200 Hm³, arrodonint. Això vol dir un augment absolut de 34 Hm³. Saltant al Segre, els valors d'augment són més discrets. Oliana passa del 26% al 43%. És un pantà mitjà, amb 80 Hm³ de capacitat total. Rialb, el gegant, amb 400 Hm³ de capacitat total està gairebé buit. Al 18%. A mitjan octubre se situava en el 17%.

Marxant de l'occident hidrològic català, els valors són pitjors en general i sense recuperacions. Al sud, Siurana situat a Cornudella de Montsant es troba gairebé del tot sec. Just al 4%. Riudecanyes, al Baix Camp també al 4%. Si ens desplacem cap al Cardener al Solsonès, afluent del Llobregat, els valors de Sant Ponç i de la Llosa del Cavall també són agònics. El primer, el més petit, es troba al 27% mentre que el gran, amb 80 Hm³ de capacitat, Llosa del Cavall, es troba al 19%. L'Eix del Llobregat, únicament regulat per La Baells se situava el dimarts 7 de novembre al 25%. Més a l'est, el riu Ter té dos pantans. El més gran, Susqueda i el no tan gran, Sau. El primer es trobava el dia 7 al 19% mentre que el carismàtic pantà de Sau se situava al 17%.

Darnius-Boadella, es troba unes dècimes per sota del 15% de capacitat. Es pot revertir aquesta situació? A un mes vista, no es veuen situacions clarament favorables. Ni de bon tros. Més endavant, desembre, gener i febrer, són mesos que, des del punt de vista de l'estadística climàtica històrica, són el trimestre amb menys precipitació en les estacions d'alta muntanya, sobretot del Pirineu més oriental. A més a més de caure en forma de neu. Això ens aboca, molt probablement, a restriccions al territori més poblat de Catalunya, la zona oriental. Uns 6 milions d'habitants, podrien entrar en emergència i, per tant, en restriccions durant el mes de desembre.

Arxivat a: TARDOR I PANTANS 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



El Reis d'Orient entraran a Manresa pel Pont Vell i estrenaran una imatge totalment renovada
El Consell Comarcal del Bages aprova un pressupost de 21,1 milions d’euros
Una vintena d’artistes exposen en aparadors solsonins
La pediatra del CAP Navàs Isabel Soler Premi a l'Excel·lència Professional
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]