El darrer diàleg de l'Àgora Educació 2022 defensa la vigència de la pedagogia ignasiana
El diàleg el van protagonitzar el secretari internacional d'Educació de la Companyia de Jesús, José Alberto Mesa, i Pepe Menéndez, assessor internacional d'educació.
El diàleg el van protagonitzar el secretari internacional d'Educació de la Companyia de Jesús, José Alberto Mesa, i Pepe Menéndez.

UMANRESA / Redacció/Sergi Vàzquez   
21/01/2023 17:50
La Companyia de Jesús va entrar en el món de l'educació amb voluntat de fer arribar a tothom la transformació de les persones a partir de l'experiència de canvi que va viure Ignasi de Loiola durant la seva estada a Manresa, ara fa cinc-cents anys. La pedagogia ignasiana és humanista, interpel·la al coneixement com una manera d'incidir positivament en la comunitat i posa la persona al centre, tenint en compte el seu context i convertint-la en protagonista de l'aprenentatge. Aquestes són les principals característiques de la pedagogia ignasiana que van exposar a UManresa el secretari internacional d'Educació de la Companyia de Jesús i professor convidat a la Loyola University de Chicago, José Alberto Mesa i Pepe Menéndez, exdirectiu de Jesuïtes Educació, professor a secundària i assessor internacional d'educació. Mesa i Menéndez van tancar el cicle de diàlegs del programa Àgora Educació 2022. Tots dos van defensar que totes les característiques que té la pedagogia ignasiana fan evident que és una metodologia vigent i van destacar la influència d'aquesta arreu del món.  

Una transformació espiritual 

Ignasi de Loiola va experimentar a Manresa una profunda transformació espiritual. Transmetre-la i fer-la extensiva a totes les persones va ser la motivació dels primers jesuïtes que van decidir dedicar-se a l'educació. Precisament, el seu origen, els Exercicis Espirituals del sant, és un dels elements que n'expliquen el potencial d'impacte. Segons José A. Mesa, el fet que no es tracti duna teoria educativa, que no sigui una recepta, és la clau de l'èxit de la pedagogia ignasiana. "L'espiritualitat ignasiana és arreu encara que no es vegi", va afirmar Mesa. 

Per aprendre, és imprescindible estar bé amb un mateix, conèixer-se. Aquesta és una de les bases de la pedagogia ignasiana, que parteix de la voluntat d'ajudar les persones a fer aquest treball d'autoconeixement i de transformació perquè siguin elles mateixes i a partir d'aquí puguin desenvolupar un projecte de vida. "Ajudar és un dels principals elements de la pedagogia ignasiana", va afirmar Pepe Menéndez. Aquesta voluntat d'ajudar és en benefici individual, però també en benefici de la comunitat. La pedagogia ignasiana parteix del principi que el coneixement ha de servir per actuar. En tercer lloc, el model d'educació impulsat per la Companyia de Jesús i que es va estendre arreu del món és un model que personalitza, que posa la persona al centre, i que té en compte el seu context. "Si l'alumne no és protagonista, no aprèn", van explicar. Per això és tan important el paper de l'educador, una figura que ha de saber acompanyar l'estudiant, arribant-hi a través del cor.  

Una pedagogia que convida  

La diversitat cultural i religiosa és precisament un dels grans desafiaments amb els quals pot topar la pedagogia ignasiana, perquè el seu origen està en la religió catòlica, van explicar els dos ponents. No obstant això, el missatge espiritual i de transformació ha d'arribar com una invitació i no com una imposició ni una obligació, i ha de partir del respecte i basar-se en la dignitat de la persona perquè "una pedagogia que no es basa en la dignitat de la persona no és pedagogia". En aquest sentit, els ponents van defensar una escola que s'adapti als canvis i que evolucioni en funció dels debats que la societat experimenta en cada moment. La pedagogia ignasiana, va dir Mesa, ha de servir "per ensenyar-nos a navegar per situacions socials i culturals, per anar creixent com a individus i com a societat, i sempre des de l'acompanyament de les persones, des del respecte i la reflexió profunda".   

Darrer diàleg del cicle  

El diàleg va servir per tancar el cicle de converses del programa d'activitats "Àgora 2022, Mestres que (es) transformen", adreçat a fomentar la reflexió i el debat entre la comunitat educativa de la ciutat per activar canvis i millores als centres educatius i al conjunt de la societat. L'organització del programa respon a un encàrrec de l'Ajuntament de Manresa en el marc del programa d'activitats de Manresa 2022, que commemora els 500 anys de l'estada d'Ignasi de Loiola a la capital del Bages. 

El cicle es va iniciar el mes de gener de l'any passat i ha inclòs una dotzena de diàlegs als quals han assistit un miler de persones. A més, totes les converses es poden recuperar íntegrament al canal de Youtube d'UManresa, on ja sumen prop de 2.400 visualitzacions. 

Arxivat a: AGORA 2022   UMANRESA   MANRESA 2022 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



Manresa inicia els actes d'homenatge a Lluís Calderer amb èxit
El Servei Especialitzat d’Atenció a la Vellesa del Bages es reforça
S’ajorna la votació de l’Ordenança de convivència ciutadana
Programa per acompanyar els pacients de cirurgia d’espatlla
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]