El territori de la Denominació d'Origen Pla de Bages compta amb una rellevant història i patrimoni vitivinícola. Els municipis que configuren la DO Pla de Bages (Bages i part del Moianès) son els que tenen més barraques de vinya i construccions de pedra seca de Catalunya, tenint-ne més de 6.500 inventariades. Per aquest motiu, des dels seus inicis, el Consell Regulador ha vetllat per la rehabilitació i posada en valor d'aquest patrimoni cultural vinculat a la vinya i el vi.
El Premi Viu la Pedra Seca, té com a objectiu la rehabilitació i conservació de les construccions de pedra seca així com la posada en valor a partir de la promoció, l'estudi, la investigació, la recerca i l'educació vinculada al patrimoni vitícola de la pedra seca, principalment en l'àmbit de la DO Pla de Bages.
S'estableixen dues categories de premis:
Pedra Seca, basat en la rehabilitació de barraques de vinya, tines, marges, basses d'aigua tancades, etc., construïdes totalment amb la tècnica de "pedra seca", és a dir, la col·locació de pedres sense cap material d'unió o amb el material que en aquell temps s'emprava. Per presentar-s'hi cal afegir a la inscripció fotografies d'abans de la restauració. Els participants podran participar amb més d'una construcció.
I Pedra Viva, orientat a la recerca, projecció i posada en valor del mateix patrimoni. Es volen abarcar els treballs referents a la investigació, treballs de recerca, projectes de final de carrera, educatius, iniciatives, obres i accions de promoció i difusió, relacionats amb el patrimoni vitivinícola de la pedra seca. Les valoracions del jurat es faran segons la rellevància de la investigació, estudi o projecte, l'esforç per a la seva consecució, l'efecte en la difusió en el territori i la seva projecció de futur. |