AquaeSTEAM ha dissenyat una nova formació per a dinamització d’activitats STEAM en àmbits educatius del lleure, acció social i museus de ciència i tecnologia. El curs s’estrenarà el 28 de juny en format presencial i intensiu. Els dies 28 i 29 hi haurà sessions durant tot el dia, i del 30 al 2 de juliol serà de manera continuada, incloent les nits. Les inscripcions ja estan obertes, a través del
formulari. En aquesta primera edició l’activitat està parcialment subvencionada a través del projecte FECYT
AquaeSTEAM i les places són limitades.
El curs combina activitats en diferents ubicacions per experimentar in situ de manera vivencial la ciència i la tecnologia. Entre elles els campus de la UPC a Barcelona, Vilanova i Manresa, per una banda, i museus de la UPC i del Sistema Territorial MNACTEC per una altra. Així, es fan activitats al Museu de Geologia Valentí Masachs, el Museu del Ferrocarril, el Museu de la Tècnica de Manresa, i fins i tot es passa “una nit al museu”. A més, el curs culminarà amb una estada a la Seu d’Urgell, amb la participació a eXploraSTEAM’22, jornada organitzada per la Direcció General d'Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. També hi col·laboren des del Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA) i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC. Estudiants universitaris aprendran recursos per comunicar amb humor i creativitat amb Toni Albà, Francesc Canosa i Pere Renom
El curs va dirigit a estudiants universitaris vinculats a graus STEAM que estiguin interessats en activitats de divulgació científica i tecnològica en àmbits educatius del lleure, acció social i museus de ciència i tecnologia. Aprendran com comunicar i compartir els seus coneixements i experiències a través de relats, jocs i experiments, amb humor i creativitat. El programa és original i atractiu, inclou màgia, una “nit al museu” i sessions amb humoristes i comunicadors ben coneguts com Toni Albà, Francesc Canosa i Pere Renom, i altres professionals en didàctica, ciència i tecnologia, jocs i educació en el lleure.
L'objectiu d'aquesta formació és doncs preparar els joves per intervenir en activitats educatives informals siguin de lleure infantil i juvenil, en casals i esplais, siguin tallers i visites guiades en museus de ciència i tecnologia. Els estudiants milloren les competències comunicatives i promouen la divulgació científica i tecnològica en català. L’any 2020, just abans de la pandèmia, ja se’n va fer una edició com a prova pilot que va tenir molt èxit.