La pandèmia de la Covid-19 i les conseqüències posteriors ha exposat inequitats sistèmiques i ha eixamplat desigualtats existents, també educatives. Un augment de les desigualtats socials, de noves formes d'aïllament social, pobresa i exclusió que representa desafiaments importants per a molts territoris.
Davant aquests reptes comunitaris, respostes comunitàries. Les escoles soles no poden i no han de fer front soles als reptes actuals, i per això les comunitats com a espais d'aprenentatge, d'oportunitats i de suport a les necessitats de joves, famílies i educadors són una solució emergent a molts desafiaments actuals. Un ecosistema educatiu robust i connectat ens fa més forts i resilients contra les desigualtats educatives, i per això ens calen més estructures, iniciatives i recursos per garantir la connexió d'agents comunitaris i d'entorns d'aprenentatge a tots els municipis.
En un moment crític com l'actual, és especialment important invertir en programes que ampliïn el dret a l'educació i eviti que les desigualtats educatives augmentin. Garantir l'educació més enllà de l'escola a tots els infants i joves, sigui quina sigui la situació socioeconòmica de les seves famílies, requereix de la complicitat i compromís de tots els actors educatius del territori.
Enguany, la Jornada anual de l'Aliança Educació 360 ha ressaltat el potencial transformador que tenen les iniciatives d'educació a temps complet. L'acte final ha comptat amb la presentació de 12 experiències 360 de diferent temàtica i liderades per agents diversos de tot el territori, i amb el testimoni del cas portuguès amb Pedro Abrantes, investigador de la Universitat de Lisboa i membre del gabinet del Ministre d'Educació del Govern Portuguès del 2016 al 2020, i Antonio Correia Pinto, regidor d'Educació de l'Ajuntament de Matosinhos.
La jornada L'impuls transformador de l'Educació a temps complet representa la cloenda a la #Primavera360, que ha aglutinat un centenar d'activitats a més d'una trentena de pobles, barris i ciutats de Catalunya. La iniciativa descentralitzada ha evidenciat que ja són moltíssimes les experiències compromeses amb una educació equitativa que ampliï les oportunitats educatives més enllà de l'escola per a tots els infants i adolescents. |