Tres dels quatre projectes de divulgació científica i tecnològica presentats des de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) reconeguts aquest curs per la FECYT estan liderats per professores de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM): són Marta Tarrés, amb el projecte Quí-Bot-H2O; Dolors Grau, amb el projecte Bosc i sostenibilitat, i Montserrat Alsina, amb el projecte AQUAeSTEAM. Actualment s’estan duent a terme les activitats per a les quals van sol·licitar el finançament. Pere Palà, director de l’EPSEM i les responsables d’aquests projectes iexpliquen quins són els objectius i com estan evolucionant cadascun d’ell.
Projecte Quí-Bot-H2O Quí-Bot-H2O, coordinat per Marta Tarrés i Toni Dorado, investigadors del Departament d'Enginyeria Minera Industrial i TIC (EMIT) al Campus de la UPC a Manresa, és un projecte en innovació docent i divulgació científica que uneix dues disciplines amb potencial de futur i alta demanda de professionals: la química i la programació. La proposta planteja crear un projecte educatiu que incorpori i millori el pensament computacional de l’alumnat d'educació infantil, primària i ESO de forma lúdica mitjançant l'experimentació en química i robòtica.
Aprofitant la curiositat innata dels nens i nenes pels experiments científics des d'edats primerenques i la seva atracció per jugar amb robots, es definiran un conjunt d'activitats per enfortir competències STEM (sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). El conjunt d'activitats proposades es basaran en una programació gràfica intuïtiva que permeti accionar robots que interactuen en experiments de química aplicats a exemples quotidians. Aquests experiments seran una reproducció a mini escala dels robots utilitzats en la indústria 4.0 per a processos industrials comuns, reivindicant així la utilitat social de la química i la tecnologia.
El projecte també planteja el disseny de les activitats i la valoració de la metodologia a fi de poderlo implementar en diferents etapes educatives en propers cursos acadèmics. L'equip de treball procedeix de 15 entitats i organitzacions del món acadèmic (centres de recerca i universitats), del sector empresarial, de l’administració pública (agents locals) i de la ciutadania (associacions). En el projecte hi participen, a més de personal investigador i professorat de l’EPSEM; de la UManresa i de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVicUCC); investigadors de l’Institut en Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA-CSIC) i professionals del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Manresa; l’Ajuntament de Manresa; el Consell Comarcal del Bages; la Fundació Aigües de Manresa – Junta de la Sèquia; l’escola CodeLearn; la cooperativa La Codornella; la start-up Scratch School; el Centre de Formació Pràctica – Fundación Lacetània, PIMEC Catalunya Central, la Cambra de Comerç de Manresa i Hewlett-Packard. També compta amb el suport dels serveis territorials a la Catalunya Central del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. |