El document és fruit del treball realitzat pels professionals de vint biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona que van participar durant l'any 2020 en unes sessions internes amb l'objectiu de descobrir les diferents formes d'experimentar el món del videojoc i poder, així, introduir els videojocs en futures activitats culturals.
El resultat final del treball d'aquesta comunitat de bibliotecaris que han debatut sobre com incorporar la ficció digital a les biblioteques és aquest document que es va presentar el passat 26 d'octubre en el seminari La biblioteca transoceànica. En el marc d'aquestes jornades que reuneix a especialistes d'Europa i Amèrica Llatina amb l'objectiu de reflexionar al voltant de les biblioteques i de les seves dimensions transformadores, es va explicar com des de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona es treballa per construir un sistema de mediació cultural al voltant de la ficció digital a les biblioteques.
Sota la direcció de l'investigador en literatura i ficció digital infantil i juvenil, Lucas Ramada, els bibliotecaris van treballar a partir de la mostra de videojocs de la sala Zooom del CCCB, creada en el marc de l'exposició "Gameplay: Cultura del videojoc", una selecció que deixa de banda els títols més comercials i coneguts en favor d'obres independents que plantegen reflexions i diverses maneres de jugar —des de la competició i la cooperació a, fins i tot, la contemplació— que trenquen molts dels prejudicis que es tenen sobre el videojoc i mostren les seves extraordinàries possibilitats expressives i creatives. I és que més enllà dels populars videojocs de trets, futbol i carreres que tothom té present, hi ha tota mena de propostes per a tots els gustos que són bastant desconegudes.
Després d'una primera presa de contacte amb la cultura del videojoc, a les diferents biblioteques s'han organitzat una sèrie de dinàmiques i activitats centrades en el mateix acte de jugar en què han participat els usuaris. Aquestes dinàmiques o Clubs de (vídeo) joc són un exercici de reflexió col·lectiva per crear un nou coneixement compartit entorn de la literatura digital infantil i juvenil, on els professionals de les biblioteques esdevenen autèntics mediadors en ficció digital.
A la llarga, aquesta iniciativa propiciarà que es puguin incloure alguns videojocs al catàleg de les biblioteques i que les activitats orientades a donar a conèixer, gaudir i experimentar el món del videojoc siguin una eina més per promoure la lectura i la cultura a les biblioteques. |