|
Agafa’t fort, que vénen revolts |
Ramon Baraldés, director del Montepio de Conductors, repassa els reptes de ciutat en l'àmbit de la mobilitat. |
 |
| Ramon Baraldés, director del Montepio de Conductors. |
|
| ACTUALITAT / Redacció |
| 29/03/2018 21:08 |
La fesomia de Manresa ha canviat notablement les darreres setmanes amb l’obertura de la nova plaça de la Bonavista. Després de patir les obres durant uns mesos, podem gaudir d’una zona més oberta, segura i més còmoda per a trànsit i vianants, amb alguns entrebancs d´última hora que es van solucionant. Ha estat un gran obra i en vénen més. Sobre la taula de la regidoria d’Urbanisme a Manresa hi ha uns quants projectes que han d’avançar els propers mesos i que han de contribuir a transformar radicalment la mobilitat, els accessos i el trànsit a la ciutat: l’Avinguda Universitària, la futura Avinguda dels Països Catalans, el camí de la Gravera, l’Avinguda de l’Esport, la nova ordenació de la Via de Sant Ignasi,accessos a Viladordis i el carrer Vidal i Barraquer…
Si els terminis van com està previst, i les eleccions municipals del proper any o el manteniment del 155 no ho impedeixen, la Manresa del 2020 haurà millorat, i molt, respecte del perfil urbanístic i de trama viària de fa uns quants anys, i estarà preparada per afrontar el gran repte històric de l´Any Ignasià del 2022.
D’acord, endrecem la ciutat, la fem més amable per als vianants, els ciclistes i els vehicles, la fem més bonica, més atractiva… Busquem que els ciutadans s’hi sentin a gust, però també que els turistes hi vinguin i les empreses hi vulguin ser. Segur que ho tindrem tot a punt per aconseguir-ho?
Crec que no. La mobilitat interior de Manresa millora i millorarà. Però què passa amb la mobilitat exterior, amb l’arribada o la sortida de la ciutat? Què passa amb aquesta C55 perillosa i oblidada que pateixen cada dia milers de conductors? Què passa amb l’autopista infrautilitzada i els seus preus? Què passa amb la manca de pàrquings dissuasoris a les entrades de Manresa i ben comunicats amb la xarxa de transport públic?
Si no hi ha un pla potent sobre el tema de la mobilitat, Manresa perdrà competitivitat industrial en favor d’altres zones més ben comunicades i també pot perdre la categoria de gran ciutat.
Quin rol té actualment Manresa com a capitalitat d´una futura àrea metropolitana? Hem de construir una àrea urbana juntament amb Sant Joan de Vilatorrada,Sant Fruitós de Bages i Santpedor perquè Manresa lideri amb voluntat política de totes les parts aquest projecte amb una millora de les comunicacions i de la mobilitat externa o intermunicipal. El dia 1 de gener de 2019, falten escassament 10 mesos, serà una data que marcarà un canvi radical en alguns aspectes de mobilitat i em dóna la sensació que no en som prou conscients…
Ja ho sabeu que a partir d’aquell dia, qui no accedeixi amb Teletac o amb l’aplicatiuSatelise a l’autopista pagarà el doble que ara, perquè la tarifa serà igual de dilluns a diumenge? No és que l’encareixin. És que ara hi ha aplicades unes bonificacions de dilluns a divendres que només podrem obtenir si utilitzem aquests dispositius.
I què passa amb els descomptes addicionals que es van posar en funcionament per traspassar trànsit de la C55 a l’autopista? Que han estat la xocolata del lloro: semblava que havien de ser la solució a tots els nostres problemes però, de moment, resultats mínims.
Sumem-hi que el reivindicat desdoblament de la C-55 -sembla que passi oblidat entre papers, projectes i prioritats- i ja tenim el còctel explosiu: una carretera antiga, poc segura i sobresaturada, i una autopista infrautilitzada, cara, i que no ha estat capaç de transmetre la informació perquè els usuaris n’aprofitin les bonificacions i descomptes.Que no hi ha diners? Doncs resulta que per ampliar l´autovia nord de la C-16 n´hi ha.
Cal reclamar una vinyeta gratuïta mentre no es desdobli la C-55 per poder utilitzar el troncal entre Manresa i Sant Vicenç com a ronda exterior de Manresa, un sistema actualment utilitzat a Girona amb gran èxit.
I cal demanar als senyors d´AUTEMA una sortida a Viladordis en direcció sud per poder connectar directament amb el polígon de Bufalvent i Sant Joan de Déu.
Reivindiquem, un cop més, una gestió assenyada i eficaç per millorar les infraestructures viàries que arriben a la nostra ciutat. Que la millora de la mobilitat a Manresa serveixi d’exemple de projectes ben definits i amb objectius clars per poder-lo aplicar a la millora substancial i urgent que necessitem a la carreteres. No ens cansarem de reivindicar-ho! I, per cert, per si no n’hi havia prou, no oblideu que a partir de l’1 de gener de 2019, els vehicles de més de 20 anys, considerats altament contaminants, ja no podran circular per la ciutat de Barcelona.Les paraules del Sr. Rull, que vol regular, limitar i prohibir l´accés d´aquest vehicles a la zona protegida anomenada Àmbit-40 ( 40 municipis), afectaran indirectament la nostra comarca, i molt em temo que la taca d’oli es pot escampar i que no seria estrany que a Manresa es pugui aplicar alguna mesura semblant en el futur. Com diu la dita “agafa’t fort, que vénen revolts”. |
|