La seguretat passiva et corda a la vida
Un 13,2% de les víctimes mortals o greus per accident de trànsit en el que portem d'any no portaven el cinturó de seguretat.
A la carretera no es pot baixar la guàrdia. Foto: Arxiu/AP

SOCIETAT / Redacció  
01/10/2019 09:52
Cinturó, casc i cadiretes seran el centre de l’activitat policial viària d’aquesta setmana a les carreteres i municipis de Catalunya. Del 30 de setembre al 6 d’octubre des del Servei Català de Trànsit (SCT) coordinem amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals una campanya que intensifica la vigilància de la utilització d’aquests sistemes de seguretat passiva.
 
Aquesta estratègia operativa per controlar l’ús de cinturó (tant per part del conductor com de l’acompanyant i dels ocupants dels seients posteriors), del casc i dels sistemes de retenció infantil (SRI) a les carreteres i carrers de Catalunya té per objectiu reduir les víctimes d’accidents de trànsit i recordar la importància d’emprar aquests dispositius i de fer-ho correctament.
 
Segons dades provisionals de l’SCT, un 13,2% de les víctimes mortals o greus per accident de trànsit en el que portem d’any no portaven el cinturó de seguretat. En el cas dels infants, el risc de patir lesions molt greus o mortals en cas de no fer servir sistemes de seguretat passiva encara es fa més evident, ja que dels 7 menors morts o ferits greus per accident de trànsit en el que portem d’any 4 (57,1%) no feien ús de sistemes de retenció infantil (SRI). Pel que fa a l’ús del casc, hi ha un 6,7% dels motoristes o ciclistes que han mort o han resultat ferits greus no el portaven.
 
Al llarg de la setmana, s’informarà i alertarà d’aquesta campanya de controls intensius d’ús dels dispositius de seguretat passiva a través dels Panells de Missatge Variable (PMV) ubicats a les carreteres catalanes.
 

Denúncies de les darreres campanyes
Aquesta és la catorzena de les disset campanyes preventives i integrals de les policies de Trànsit de Catalunya que l’SCT coordinarà aquest 2019 i la segona centrada en l’ús dels sistemes de seguretat passiva. En el decurs de la primera, al mes de gener, es van imposar 1.397 denúncies. Al 2018 en les dues campanyes de controls intensius que es van realitzar als mesos de gener i octubre Mossos d’Esquadra i Policies Locals van imposar un total de 3.334 denúncies.
 

 
Greus conseqüències

No utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. De fet, no portar el cinturó, SRI o casc és, juntament amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues, una de les principals causes de  lesions derivades dels accidents de trànsit. Davant d’això, l’SCT considera primordial donar continuïtat a aquestes campanyes intensives per seguir conscienciant els conductors i la resta d’usuaris dels riscos i conseqüències d’aquesta acció.
 
Així mateix, des de l’SCT es vol recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat en tots els vehicles, també en els autocars. Per aquest motiu el 2016 es va endegar la campanya “A l’autocar també”        en què, a través d’un vídeo amb els infants com a prescriptors i en el qual es destaquen les mesures de seguretat reglamentàries per a la protecció dels menors quan viatgen en vehicles de transport escolar, es vol sensibilitzar el conjunt de la ciutadania sobre la importància de cordar-se el cinturó també en aquests vehicles de transport de viatgers. Alhora, el Servei Català de Trànsit també coordina periòdicament campanyes preventives de control de transport escolar i de viatgers.
 

La seguretat passiva salva vides
Els elements de seguretat passiva són bàsics per salvar vides en cas de sinistre viari:
 
-          L’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En cas de turismes, als seients del darrere també és obligatori i bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident.

-          L’ús del cinturó redueix el risc de mortalitat en cas d’accident en un 75%. El seu ús, conjuntament amb el coixí de seguretat, representa una disminució de la mortalitat del 80%. El coixí de seguretat no és eficaç si no es complementa amb l’ús del cinturó de seguretat.
 
-          No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrisa.
 
-          A 80 km/h un xoc frontal sense portar el cinturó de seguretat acostuma a comportar la mort o lesions de gravetat. En cas d’accident amb bolcada o gir brusc, el seu ús és fonamental. No portar-lo ben cordat multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals.
 
-          En zona urbana, la possibilitat de resultar ferit greu o mort és 5 vegades menor si es porta cordat el cinturó de seguretat.
 
-          Quan es produeix una frenada brusca, el pes d’una persona de constitució mitjana pot arribar a ser de 200 kg. En cas d’una col·lisió severa, els passatgers posteriors poden impactar amb els ocupants dels seients de davant i causar-los greus seqüeles i fins i tot la mort. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients posteriors colpegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades més gran.
 
-          No utilitzar el cinturó de seguretat es considera una infracció greu i suposa una multa de 200 euros. Si l’infractor és el conductor, la sanció implica la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir. No utilitzar adequadament el cinturó de seguretat és una infracció greu, però no comporta pèrdua de punts.
 
Els infants, sempre al darrere:
 
-          Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament els seients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes.
 
-         Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins els 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.
 
-          Si un nen viatja sense subjecció es multipliquen per 5 les possibilitats que pateixi lesions mortals o greus. Si el sistema de retenció infantil s’utilitza adequadament, es redueix fins en un 75% les lesions en cas d’accident.
 
Consells bàsics per portar el casc amb seguretat:
 
-          Cal que sigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.
 
-          El casc no és per a tota la vida. La data límit del material amb què s’ha fabricat, l’ús, el tracte rebut o el grau d’exposició als elements meteorològics que hagi sofert limiten el seu correcte funcionament en cas d’accident.

Arxivat a:



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):



Les Marxes per la Llibertat ja caminen
PLE EXTRAORDINARI: Manresa rebutja la sentència del Procés, reclama l’amnistia i manifesta el compromís amb el dret a l'autodeterminació
Ecoviure torna amb la voluntat d’oferir solucions a la crisi climàtica
El somni europeu del BAXI Manresa comença al Nou Congost
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]