Set consells per evitar l'estrès postvacances
Com a mínim calen tres dies perquè el cos s'adapti a les rutines. Apatia, fatiga i alteracions del son: els símptomes en tornar a la feina.

TENDÈNCIES / Redacció/UOC  
31/08/2019 10:47
                  
Després de l'estiu del 2017, un 33% dels treballadors a l'Estat espanyol va assegurar haver patit el trastorn postvacances, segons una enquesta feta per Adecco. El 2018, aquesta empresa del sector dels recursos humans va repetir la consulta i el resultat va revelar que la xifra havia augmentat en 4 punts percentuals, de manera que arribava al 37% dels treballadors.
Quins són els símptomes? Quadres de fatiga, apatia, dificultat per a concentrar-se, trastorns del son, nerviosisme i tristesa; res, en realitat, que es pugui considerar amb entitat clínica. Són els símptomes normals davant un canvi de rutina, un procés transitori que no se sol allargar més de tres o quatre dies.


El 40% del que fem és basat en hàbits
«La majoria de les coses que fem a la vida, fins a un 40%, deia el psicòleg William James, és basada en hàbits», exposa Manuel Armayones, psicòleg i director de desenvolupament de l'eHealth Center, centre de salut digital de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Tenim una rutina durant tot l'any que de vegades ens cansa, ens crema, però ens permet anar en «mode automàtic». Quan arriben les vacances, també al principi, en algunes persones apareixen dificultats d'adaptació a la nova rutina, encara que sigui positiva. Després, quan ens hi comencem a acostumar, «va i s'acaba». En realitat el que passa després de les vacances és que «ens hem adaptat a una rutina i ara l'hem d'abandonar i tornar a l'anterior».
Quan pot representar un problema? «Hi ha casos extrems en què s'experimenten atacs d'ansietat, depressió, mal de cap o malestar general. Afecten una minoria i poden durar mesos», exposa l'estudi d'Adecco. «En alguns casos, només en alguns casos, s'ha de mirar si darrere no hi ha alguna cosa més. De vegades, cal començar a pensar si el que fem és el que ens agrada realment i, si no és així, establir un pla realista per a canviar», apunta en aquest sentit Manuel Armayones.
Aquesta mena de crisis són necessàries perquè ens fan despertar una mica del mode automàtic. Les hem d'aprofitar com a oportunitats de generar un canvi. «S'ha d'intentar mirar-ho així, que serveixi per a reflexionar: "Per què em costa tant tornar?", "què és el que hi ha darrere realment?"», diu el psicòleg. I a partir d'aquí, hem d'intentar aconseguir que passin coses. Molta gent es fa propòsits d'any nou i molta gent se'ls pot fer al setembre o a l'agost, si ha agafat les vacances al juliol. La filosofia seria la següent: «Aprofita aquest moment per a veure'l com una oportunitat».


Consells per a adaptar-se a les rutines
1. Connectar alguns dies abans
«Els darrers dies de vacances no passa res per tornar-se a connectar de mica en mica, mirar el correu o fer una petita planificació de les activitats. Avançar i sobretot planificar una mica la tornada ajuden a eliminar la incertesa i a tenir una sensació de control que permetrà viure més bé el dia a dia», explica el director de desenvolupament de l'eLearn Center.
2. Anar a poc a poc
«Passar de zero a cent no és gens bo. Anem a pams: ara que començo, superaré els tres primers dies que són una mica pesats i poc productius». També és aconsellable concretar: «L'objectiu d'aquest dilluns és tenir aquesta reunió i fer aquest informe»,afegeix Armayones. Així, proposa funcionar sense caure en la idea general d'«he de començar a treballar» i que tot se'ns faci una muntanya.
3. Valorar la part positiva
Tornar a treballar pot tenir una part positiva? I tant que sí. «Tenir una actitud positiva hi ajuda. Tornar a la feina és una oportunitat per a retrobar-nos amb companys de feina amb qui tenim bona relació, pensar en nous projectes i desenvolupar la faceta professional. Si tenim una actitud positiva, la tornada serà més fàcil», diu l'expert.
4. Crear hàbits saludables
«Hem deixat la rutina de l'estiu, que, de vegades, no és tan sana com pensem perquè anem a dormir tard més sovint, mengem pitjor, ens permetem més llicències, i moltes persones acaben amb tres o quatre quilos de més. Doncs aprofitem l'ocasió per a plantejar-nos petits reptes. No cal apuntar-se al gimnàs, però incorporem petits reptes al dia a dia: "Baixaré dues estacions abans del metro per caminar una mica més, en comptes d'arribar fins a la porta de la feina". El secret és identificar un hàbit saludable (per exemple, pujar un tram d'escala), identificar un mateix context adequat en què es pugui desenvolupar (sempre el mateix) i premiar-nos per això (felicitar-nos)»,recomana Armayones. En aquesta filosofia es basa el mètode tiny habits, de l'investigador i professor de la Universitat de Stanford B. J. Fogg: un hàbit no és res més que un comportament que repetim molt en un mateix context i acabem automatitzant. «La tornada de vacances és una bona ocasió per a "reiniciar" els mals hàbits i canviar-los per altres de més sans», indica.

5. Planificar el lleure
«Som molt de blanc i negre. Acabem les vacances i de cop i volta sembla que ens fiquem en una mena de túnel en què no hi ha caps de setmana, dies de festa o tardes lliures», completa l'expert. «Doncs bé, planifiquem una mica el lleure per a no caure en la voràgine de l'oficina i de les trucades de telèfon d'un dia per l'altre. Planifiquem el primer cap de setmana després de vacances, tinguem metes a curt termini, no perdem l'oportunitat d'incorporar activitats de lleure a la nostra vida. És la millor manera de no tenir la sensació que tot és feina a la vida».

6. Començar projectes vitals il·lusionants
La tornada de vacances és un bon moment per a pensar si es vol fer un voluntariat o començar una activitat cultural, per exemple. «Tornar a la rutina sempre és més fàcil si l'omplim dels bons moments que ens poden proporcionar les activitats culturals, educatives i altruistes».
7. Aprofitar les rutines
«La rutina és una concatenació d'hàbits i els hàbits no són més que comportaments que a força de repetir-los acabem automatitzant sense pensar-hi. Però perquè s'estableixin aquests hàbits cal "practicar" i moltes vegades trobar-los espai en el dia a dia. Si les noves rutines que podem establir en tornar de vacances són positives pot ser que ens acabem alegrant que les vacances acabin i tot. Depèn de nosaltres!», conclou el director de desenvolupament de l'eHealth Center de la UOC.
 
La UOC aposta per la salut digital
La UOC té com a compromís generar i transferir el coneixement que es genera des de la Universitat en l’àmbit de la salut digital. El 2017 neix el centre acadèmic especialitzat eHealth Center amb l’objectiu d’aglutinar aquest coneixement al servei de la societat, i en concret, per a capacitar i apoderar, mitjançant les tecnologies, els ciutadans i els professionals del sector perquè liderin el canvi de paradigma en salut. El centre vol contribuir al progrés i al benestar de la societat a partir de la recerca, la formació i l’assessorament en aquest àmbit.

Arxivat a: POSTVACANSES  UOC 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):





El Festival Màgic omple el centre de Manresa
Inaugurada la reforma de la sala dels Carlins
Activitats formatives dins el projecte Llar i cures, feines dignes
L'Horta supera el Manresa en la segona part
 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal |
Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]